Bloki zamiast autobusów?
Na terenie obecnego placu manewrowego PKS będą mogły powstać budynki mieszkalne. Starostwo słupskie, współwłaściciel regionalnego przewoźnika, wystąpił do miasta o zmianę miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, a radni się na to zgodzili.
Przystąpienia do opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „Mickiewicza B” to ważna decyzja, bo oznacza, że miasto i starostwo są na dobrej drodze, by porozumieć się w kwestii korzystania z węzła transportowego. Jeszcze kilka miesięcy temu władze PKS zapowiadały, że nie są zainteresowane korzystaniem z budowanego przez miasto węzła transportowego, oraz że planują pozostać na terenie między ulicami Kołłątaja i Wileńskiej, gdzie mieszczą się budynki administracji i plac manewrowy z peronami i miejscami postojowymi dla autobusów. W ubiegłym roku zaczął się nawet remont dworca.
Teraz, po uzgodnieniu z miastem, starostwo, które jest współwłaścicielem PKS-u, wystąpiło o zapis w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego obejmującego teren dworca, który dopuszcza tam również funkcję mieszkaniową. Dotychczas były tam zapisane tylko funkcje usługowa oraz parkingowa.
Jak tłumaczyła na sesji prezydent Słupska Krystyna Danilecka-Wojewódzka, przedstawiciele miasta i starostwa rozmawiają o zagospodarowaniu miejsca przy węźle transportowym. Miasto, gdy tylko kolej przeniesie swoje tory odstawcze, zagospodaruje teren przy węźle transportowym tak, by mogło wydzierżawić go przewoźnikowi regionalnemu na parking dla autobusów.
Z kolei władze powiatu deklarują, że PKS będzie korzystał z węzła transportowego. I choć nie ma jeszcze planów co do przyszłości placu manewrowego, wiadomo, że administracja autobusowej spółki pozostanie ta, gdzie jest obecnie, czyli na terenie dworca autobusowego.
Pomysł na szkołę i przedszkole
Władze ustki mają nowy pomysł na zagospodarowanie części budynku Szkoły Podstawowej nr 3. Miałoby tam przenieść się przedszkole. Rusza debata publiczna na ten temat.
Według przygotowanej przez Urząd Miasta Ustka koncepcji, planuje się przebudowę części budynku szkoły na potrzeby Miejskiego Przedszkola nr 1, rozbudowę budynku o łącznik łączący szkołę z salą gimnastyczną oraz projekt zagospodarowania terenu działki.
W ramach projektu zagospodarowania terenu zaprojektowano miejsce gromadzenia odpadów stałych, 15 miejsc postojowych zlokalizowanych przy granicy z pasem drogowym ul. Wróblewskiego, plac zabaw, wiatę edukacyjną i inne elementy towarzyszące z przeznaczeniem dla Przedszkola oraz plac zabaw i boisko z przeznaczeniem dla szkoły.
W ramach przebudowy części szkoły na przedszkole planuje się utworzenie 6 oddziałów przedszkola dla 114 dzieci oraz 26 osób personelu. Oddział integracyjny będzie wspólnie kształcił i wychowywał dzieci z niepełnosprawnością oraz dzieci pełnosprawne i zostanie dodatkowo wyposażony w salę integracji sensorycznej, salę kompensacyjną i azyl czyli salę światła i wyciszenia.
Urodziny Zakątka
Od roku przy ul. Krasińskiego 7 funkcjonuje Pracownia Samodzielności Zakątek. To mieszkanie, w którym dzieci z pieczy zastępczej mogą spędzać czas, ale również uczyć się samodzielności. To również miejsce spotkań z rodzicami zastępczymi i kandydatami na rodziców.
W ogromnym, bo około 150-metrowym mieszkaniu przy ul. Krasińskiego, powstało miejsce, w którym dzieci i młodzież z rodzin zastępczych czy placówek socjalizacyjnych mogą spotykać się i realizować swoje pasje podczas na przykład zajęć i warsztatów, ale także odrobić lekcje czy nawet wyciszyć i poćwiczyć. To również miejsce, w którym pracownicy MOPR mogą spotkać się z obecnymi lub przyszłymi rodzicami zastępczymi.
Starsza młodzież może także uczyć się jak być dorosłym i odpowiedzialnym za siebie oraz innych.
To również miejsce, gdzie pracownicy Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie mogą się spotykać z rodzicami zastępczymi i osobami, które chcą takimi rodzicami zostać. Kolejna okazja do spotkania będzie już w czwartek, podczas świętowania pierwszych urodzin Zakątka. W ramach dnia otwartego, od godz. 13 osoby zainteresowane opieką nad dziećmi mogą dowiedzieć się, jak zostać rodzicem zastępczym, jakie trzeba spełnić warunki i na jaką pomoc można liczyć.
Prawnicy poradzą za darmo
Mieszkańcy Słupska mogą skorzystać z bezpłatnej pomocy prawnej i obywatelskiej. Specjaliści przyjmują zainteresowanych w trzech miejscach. Aby skorzystać z ich pomocy, wystarczy się umówić.
Nieodpłatna pomoc udzielana jest głównie w siedzibie Słupskiego Centrum Organizacji Pozarządowych przy ul. Niedziałkowskiego 6. Tam prawnicy dyżurują od poniedziałku do piątku w godz. 9-13 oraz 14-18. W poniedziałki i piątki w godz. 9-13 adwokaci oraz radcy prawni przyjmują bezpłatnie interesantów w Pomorskim Urzędzie Wojewódzkim przy ul. Jana Pawła II 1. Natomiast we wtorki i czwartki w godz. 14-18 radcy prawni udzielają porad w Zespole Szkół Elektryk przy ul. Szczecińskiej 60.
Aby spotkać się z prawnikiem lub radcą prawnym, najlepiej jest się umówić, rezerwując termin za pośrednictwem ogólnopolskiego portalu: zapisy-np.ms.gov.pl. Tam wybieramy województwo, miasto, miejsce oraz dzień i godzinę, która nam odpowiada. W zgłoszeniu wystarczy napisać swoje inicjały i numer telefonu kontaktowego. Należy też zaznaczyć, że jest się osobą, która nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej. W razie konieczności można również poprosić o obecność tłumacza migowego. Termin i miejsce wizyty można również umówić telefonicznie, dzwoniąc pod numery: 59 848 84 21, 59 848 83 60 lub 59 848 84 41. Zainteresowani mogą również pójść od razu pod wybrany adres i także zostaną przyjęci, jeśli nikt wcześniej nie zarezerwował tego terminu.
Ważne półtora procenta
Pierwsze miesiące roku to czas składania zeznań podatkowych. Rozliczając się z fiskusem, możemy przekazać półtora procenta podatku wybranej organizacji pozarządowej. W Słupsku takich stowarzyszeń i fundacji działa kilkadziesiąt.
Po zmianach związanych z wprowadzeniem Polskiego Ładu, w tym roku podatnicy mogą w rozliczeniu podatkowym wskazać, do jakiej organizacji pożytku publicznego ma trafić nie jeden, jak przez wiele ostatnich lat, ale półtora procenta naszego podatku.
Działające w Słupsku organizacje pozarządowe prowadzą bardzo szeroką działalność. Zajmują się zarówno osobami starszymi i z niepełnosprawnościami, dziećmi, bezdomnymi zwierzętami, pomocą psychologiczną, wsparciem po wyjściu z chorób, pomocą prawną, pomocą osobom ubogim. Są również stowarzyszenia i fundacje działające na rzecz większych lub mniejszych społeczności.
Według stanu na koniec listopada 2022 roku, w Słupsku działa 39 fundacji, stowarzyszeń, towarzystw i klubów, które mają status organizacji pożytku publicznego, co oznacza, że można na nie przeznaczyć półtora procenta naszego podatku. Szczegółowy wykaz organizacji oraz ich numerów KRS, które należy wpisać w zeznaniu podatkowym, chcąc przekazać datek, znajdują się na stronie internetowej Centrum Inicjatyw Obywatelskich: cio.slupsk.pl.
I choć odpis pojedynczego podatnika to często tylko kilkanaście czy kilkadziesiąt złotych, przy dużej skali pomocy niewielkie kwoty składają się w bardzo duże sumy. Od lat najwięcej pieniędzy z odpisu podatkowego trafia do Towarzystwa Opieki Paliatywnej im. Janiny Różyckiej, które prowadzi w Słupsku Hospicjum Miłosierdzia Bożego. Tylko z jednego procenta za 2021 rok do hospicjum trafiła w ubiegłym roku rekordowa kwota niemal 620 tysięcy złotych. PIT-y w Urzędzie Skarbowym podatnicy muszą złożyć do końca kwietnia.